Tonic archipelago, islands of generosity and comfort
Public commission within the frame of the artistic 1% at the ENS Paris-Saclay
Architecture: Renzo Piano Building Workshop
When entering the ENS Paris-Saclay’s atrium, which was realised by Renzo Piano, the first image that comes to mind is that of a liquid space. The colour and fluidity of orange resin flood the entire space, directing the gaze from floor to ceiling. My project consists of different islands forming an archipelago: an ensemble of designed units relatively close to one another.
Photo: Philippe Piron / matali crasset ©ADAGP.
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Archipelagos are used in geography to refer to specific modes of appropriating the space between elements that are isolated, yet maintaining important if not primordial links with one another. Islands bring a sense of centrality into the otherwise long parallelepiped, which the atrium is.
The letting-go island: it is a micro-architecture designed with alcoves, and an informal seat installed within each. Photo: Philippe Piron / matali crasset ©ADAGP.
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Centrality is meant here as a willingness to bring the community together, by creating structures that foster relationships. The project thus offers different registers of centrality within the atrium.
The designed islands respond to different temporalities, typologies of comfort, and ways of being together.
Their structures unfold complementary life scenarios.
The orientable podium: it is a hybrid space that oers a peripherical lounge with an internal bar. Photo: Philippe Piron / matali crasset ©ADAGP.
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This overall artistic installation is dynamic: it moves, it can be arranged in different ways to follow the school’s programme and further mark important or specific events. The possibilities for variation are infinite.
The post-cocoon cabin: the uncovered skeleton of this structure exposes the inside of a small cocoon cabin, as an opening gesture. Its structure offers the biggest room for occupation: people can sit anywhere they wish, more comfortably than in the previous islands since this one is equipped with backrests, yet still in an informal way. Photo: Philippe Piron / matali crasset ©ADAGP.
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All the units have been conceived on the same basic form: a loop borrowed from the graphic language of the archipelago, here declined to get different structures.
This project takes place within the frame of four artistic commissions: Jean-Marie Appriou, Charles de Meaux, Tobias Pils, besides matali crasset.
The hut: this unit is the one that symbolises the best the willingness to turn the atrium into an appropriable space from the inside, by the students and stff, and from the outside, by any visitor. Photo: Philippe Piron / matali crasset ©ADAGP.
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L’archipel tonique, ENS Paris Saclay
Ilôts de générosité et de confort
Commande dans le cadre du 1% artistique de l’ENS Paris-Saclay
Architecture: Renzo Piano Building Workshop
Quand on entre dans l’atrium de l’ENS Paris-Saclay réalisé par Renzo Piano, la première image qui vient à l’esprit est un espace entièrement liquide. La résine orange inonde l’espace de couleur et de fluidité, donnant une orientation du sol au plafond.J’ai créé pour le lieu différents îlots qui forment un archipel: un ensemble d’îles relativement proches les unes des autres. L’archipel est utilisé en géographie pour désigner un mode d’appropriation spécifique de l’espace entre des éléments isolés entretenant des liens importants et primordiaux.
Table system. Photo: Philippe Piron / matali crasset ©ADAGP.
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Les îlots apportent de la centralité dans ce long parallélépipède qu’est l’atrium.
Cette centralité est définie comme une volonté d’y inscrire le commun, c’est-à-dire de faire des structures pour mettre en relation. Le projet artistique propose différents registres de centralité dans l’atrium.
Des lieux qui répondent à différentes temporalités, typologies de confort, façons d’être ensemble. Des structures qui proposent des scénari de vie complémentaires.
Sitting system around a carpet. Photo: Philippe Piron / matali crasset ©ADAGP.
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Le dispositif artistique est dynamique, il se déplace, peut s’agencer de différentes façons suivant la programmation pour accompagner les temps importants et spécifiques de l’école. Les variations possibles sont infinies.
Toutes les structures sont conçues à partir d’une même forme : une boucle qui est extraite du langage graphique de l’archipel, déclinée pour obtenir des structures différentes.
Cette œuvre s’inscrit dans le programme de commandes de quatre œuvres d’art au titre du 1% artistique pour le nouveau bâtiment de l’École normale supérieure Paris-Saclay à Gif-sur-Yvette, passées à Jean-Marie Appriou, Charles de Meaux, Tobias Pils et matali crasset.
Photo: Philippe Piron / matali crasset ©ADAGP.
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