Sitting atop a pleasant and continuous evergreen meadow, overlooking the inner sea of Chiloe Island, this is both a half and a double house. Half, because it is the interrupted encounter between a cone and a cylinder. Double, because the subtraction of a rectangular form at the base of the previous figures generates a pair of equivalent rooms at the extremes of a linear sequence, one facing the direct yellow sun and the other the indirect and blue one. There is a large space contained by these parallel rooms; a partially paved court that is protected from the rain in two covered corners and from the strong winds on three sides. These sides are conceived as functional widths, as emptied thick walls containing all the domestic facilities. The presence of the whole curved case is rather asymmetrical: from one side it stands as a massive and hermetic fortified refuge, from the other it appears as a large pitched roof almost without supporting walls.
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The entire construction is made out of local timber. The structure is defined by the polar array of forty-five rigid frames. While walls and ceilings are clad with boards, a traditional thin wooden shingle covers the conic roof.
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Knowing that the island is not only well known for the exuberant myths and legends but for a refined artisanal carpentry knowledge expressed both in churches and boats, accepting that something of that local knowledge would inform our project, we preferred to had in mind that delicate artlessness of a totally forgotten wooden padlock.
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Casa Rode, Chonchi, Archipiélago de Chiloé, X Región, Chile
Descansando en lo alto de una suave y continua pradera siempre verde, enfrentando el mar interior de la Isla grande de Chiloé, esta casa es a la vez media y doble. Media, porque es el encuentro interrumpido entre un cono y un cilindro. Doble, porque la substracción de una forma rectangular en la base de tales figuras genera un par de habitaciones equivalentes en ambos extremos de una secuencia lineal, una dirigida hacia el sol directo y amarillo y la otra hacia el sol indirecto y azul. Un gran espacio exterior queda contenido entre estos recintos paralelos; un patio parcialmente pavimentado que se protege de la lluvia en dos terrazas cubiertas, y del viento desde tres lados.
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Estos tres lados son espesores funcionales, con gruesos muros vaciados para contener las instalaciones domésticas. La presencia he la totalidad del recipiente curvo es más bien asimétrica: por una lado se presenta como un imponente y hermético refugio fortificado, por el otro aparece como un gran techo inclinado casi sin muros de apoyo.
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Toda la construcción está hecha con madera nativa. La estructura está definida por un despliegue radial de cuarenta y cinco marcos rígidos. Los muros y cielos están revestidos con entablados. El techo cónico se cubre con un manto compuesto por delgadas tejas de alerce.
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Sabiendo que esta isla no sólo es conocida por sus exuberantes mitos y leyendas sino también por su refinada carpintería tradicional para la fabricación de botes e iglesias, y aceptando que algo de ese conocimiento local informara nuestra propuesta, preferimos recordar el delicado artilugio de aquellos olvidados candados de madera.
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